En helt vanlig skrivbok – och några andra vanliga företeelser i Colombia

 

20140807_213056

 

De finns många kulturella skillnader mellan Sverige och Colombia. Precis som alla andra länder är dessa båda länder präglade av sin respektive historia och den politiska och ekonomiska situationen. En av de områden där jag tycker detta blir väldigt tydligt är i synen på vad som är manligt och kvinnligt, och vad som är okej, framförallt i synen på kvinnan. 

Kvinnor är väldigt objektifierade i Colombia. Jag har ännu inte sett en enda halvnaken man i reklamen här. Mer eller mindre nakna kvinnor finns däremot överallt, i reklamen, i tidningen och på diverse produkter. Även seriösa dagstidningar har ett uppslag med en halvnaken tjej, kallad ”Torsdagsbruden” eller liknande (beroende på veckodag). Ett annat exempel är skrivboken ovan och nedan. Mitt bland skrivböckerna med hästar och seriefigurer i pappersaffären ligger dessa böcker prydda med halvnakna kvinnor. Skrivböckerna vänder sig uppenbarligen till skolelever för det finns rader där de ska fylla i namn och skolämne. Inga konstigheter alls här i Colombia.

20140807_171337 

En annan sak jag reagerat på är att tevereklamen för tvättmedel, städprodukter och allt som har med barn att göra uteslutande vänder sig till kvinnor. I reklam för blöjor, barnschampoo eller vad det än är till barn går budskapet ut direkt till kvinnan/mamman och ingen annan och det låter ungefär såhär: ”Barnpudret X – för att mamma älskar mig!” eller ”Köp blöjan X – för mammor som vill ha leende barn”.

Claudia-Hurtado-549x345 hqdefault

En annan reklam handlar om en kvinna som ringer sin man för att hon är sen från jobbet. Hon ber mannen fixa middag till deras dotter. Mannen bränner maten och klantar till allt, men tack vare ett bra tvättmedel är spisen ändå skinande ren när kvinnan kommer hem. Och maten? Den står på bordet nylagad. Kvinnan är helt till sig över hur duktig hennes man varit. Vad hon inte ser är påsen från restaurangen där mannen köpte maten… Oj vilken rolig reklam! Eller inte.

Den här typen av reklam hade inte passerat obemärkt i Sverige. Jag är medveten om att det tyvärr ser ut såhär även i många svenska hem, men skillnaden är att där hade reklamen antagligen fått dras tillbaka och varit pinsam för företaget, men här passerar den obemärkt. Visst finns det feminister som reagerar och jobbar för en förändring, men majoriteten höjer inte på ögonbrynen. Könsroller diskuteras här också, men än så länge har inte debatten nått reklamen. Här är barnen och hemmet fortfarande kvinnans ansvar. 

maxresdefault 14074_franquicia_britanica_Masfranquicias 

4 reaktioner på ”En helt vanlig skrivbok – och några andra vanliga företeelser i Colombia

  1. Ja herregud, jag blir så less.

    Just mothercare, förutom namnet, är ändå rätt okej. Det är ett brittiskt företag och de har i alla fall en ”könsneutral” leksakskatalog…. Alltid något.

    • Visste inte att det var mothercare som hade den leksakskatalogen, men det är ju bra. Borde byta namn också då kanske? Jag upplever att genus diskuteras inom en hel del områden här, men ingenting när det gäller hem å barn.

      • Håller helt med! Folk (även rätt ”medvetna”) tyckte att det var helt oförståeligt att vi valde att inte ta reda på barnets kön innan födseln när jag var gravid, till exempel. Det var väldigt många ”men hur ska ni då kunna köpa kläder, ska ni bara köpa vita plagg?”.

Lämna en kommentar